Omul de Stat
La 20 de ani de la rasturnarea dictaturii comuniste si la câtiva ani de la obtinerea calitatii de membru NATO si UE, României i-a venit, cred, timpul sa faca distinctia intre oamenii de Stat si oamenii politici. Democratia si libertatea nu sunt suficiente pentru a construi o Românie solida. Pentru a fi in rând cu natiunile Europei Occidentale, avem nevoie de institutii respectabile, de etica si profesionalism si de un Stat functional, predictibil si eficient. Românii au creat formatiuni statale mai târzii si mai precare decât cele ale vecinilor, ramânând in genere vasalii acestora, timp de secole. Statul român independent si suveran este o creatie recenta, in care rolul de constructor a fost jucat de dinastia regala a României. Neavând un Stat feudal de tip clasic (occidental si central-european), românii nu au reusit sa inteleaga ca statalitatea, simbolizata de Coroana (creata la noi numai odata cu infiintarea Regatului de catre Familia Regala), transcende agitatia politica si este singurul principiu care instituie natiunea. “Neamul”, “poporul”, “etnia” pot exista — si au existat — fara Stat. Natiunea nu poate fi gândita fara Stat. Astfel, având in vedere ca Romania Mare s-a format gratie Coroanei, am putea intelege si noi ca Statul român — in sensul cel mai extins si mai functional — trebuie sa fie reconstruit, dupa “paranteza” comunista, prin recurs la o mai riguroasa distinctie intre viata politica si viata de Stat. Constitutia din 1991 permite o asemenea reconstructie. Orice constitutie viitoare, indiferent ce forma de guvernamânt va prevedea, trebuie sa intareasca bazele unui Stat român al carui presedinte sau monarh constitutional este definit ca om de Stat si nu ca om politic. |
Alteta Dumneavoastra,
Va rog sa ma iertati daca adresarile nu sunt cele mai potrivite si va rog sa imi permiteti sa va adresez cateva cuvinte. In primul rand vreau sa va felicit pentru munca depusa in aceasta campanie dar si pentru interesul aratat fata de tara.
Prin prezenta dumneavoastra si prin forta pe care o aveti veti aduce un aer proaspat in Romania, ma astept sa vad ceva nou in realizarea campaniei.
In al doilea rand as vrea sa va intreb daca veti ajunge si cand in judetele Bihor si Cluj?
Va doresc multa sanatate si mult succes in aceasta campanie.
Cu sincer respect,
Mihaela T.
Alteta! Poate ar fi bine sa explicati si pentru opmul obisnuit ce diferenta e intre omul de stat si omul politic si cum poate influenta asta pozitiv, viata lui de zi cu zi.Subscriu la ideea ca trebuie sa ne intoarcem unde s-a rupt firul si sa cladim din nou pe temelie solida.Pe urma trepuie dapasit si blocajul psihologic. Eu de pilda cind aud cuvintul stat am imediat o reactie de respingere_ ce cioara vopsita o mai fi si asta?. Ca in ultimul timp ni s-au servit cam multe.Astept in continuare textele dvs. Cu stima Liviu Bajan.
Trebuie sa facem impreuna si obiectiv diferenta dintre perspectiva si lipsa de perspectiva,trebuie impreuna sa facem diferenta intre solutii aplicabile si lipsa de solutii aplicabile,trebuie sa facem impreuna diferenta intre a fi hotarati si a lasa pe altii sa hoarasca in locul nostru.In momentul in care ne hotaram atunci stim ce vrem,incotro vrem sa ne indreptam si vedem clar perspectiva si solutiile aplicabile..Depinde de absolut fiecare in parte daca se hotaraste pentru SANSA sau doreste ca si pana acum sa spere la schimbare fara sa faca nimic personal pentru implinirea ei.Avalansele se previn si se opresc doar valorificand si crezand in SANSA pentru eternitate.
Presedintele poate influenta sanatatea societatii, asa cum medicul prin “acupunctura”, poate influenta sanatatea organismului.
Oamenii nu prea inteleg cum poate Presedintele influenta societatea prin puterea exemplului si prin mesaje, pentru ca Presedintele nu are parghii sa actioneze asupra societatii.
Totusi Presedintele poate influenta societatea pentru ca in multe situatii oamenii au nevoie de un impuls ca sa actioneze, un impuls ca in cazul electropuncturii.
– Presedintele poate transmite mesaje catre Parlament, dar mai ales catre societate, mesaje care sa indemene la actiune in favoarea democratiei, a participarii cetatenilor la decizile ce vizeaza comunitatea din care fac parte.
Presedintele poate indemna pe cetateni sa pretinda alesilor sa-i consulte, pentru problemele importante ale comunitatii, pentru prioritatea investitilor. Cetatenii pot pretinde licitarea publica a lucrarilor de investitii, sau la acordarea unor suprafete in arenda sau concesionari, ca sa evite licitatile trucate de autoritati.
Pot cere primariei infintarea si finantarea de posturi de paznici de camp ca sa nu li se mai fure recolta.
Cetatenii pot sa pretinda ca informarea celor afectati de o eventuala aprobare de constructie, in speta vecinii, sa fie informati in scris, desi legea prevede o informare minimala prin afisarea la sediul primariei. Intr-o comuna cu 3-5 sate, cetatenii nu au cum sa se perinde pe la primarie sa vada ce hotarari si aprobari a dat primarul.
Multe abuzuri se fac pentru ca cei afectati nu au contestat in termen o aprobare a primariei.
Multe din prevederile legii sunt minimale si ele pot fi amendate de hotarari ale consiliului local.
Va dau un exemplu real, de implicare a cetatenilor. Intr-o comuna primarul a vrut sa defriseze padurea de pe teritoriul unui sat si cetatenii s-au opus pentru ca padurea era revendicata, si au castigat batalia. In alt sat din aceeasi comuna cetatenii au fost pasivi, nu au facut nimic si la retrocedare vor primii dealurile goale.
– Daca Presedintele nu e implicat politic poate scoate servicile secrete de sub influenta politicului, ceea ce un politician sa dovedit ca nu poate.
Politicianul are tendinta sa le utilizeze in beneficiul partidului, impotriva adversarilor politici.
Sunt cateva exemple de domenii in care Presedintele poate inpulsiona societatea si exemplele pot continua.
Deceneu
Alteta, ultimul om de stat pe care-l pot denumi ca atare este Majestatea Sa, Regele Mihai al Romaniei. In adolescenta, in anii 90, am citit de unul singur, inspirat de parintii si de bunicii mei, carti de istorie care spuneau adevarul despre regele nostru si momentul 23 august 1944. Respectul pe care CDR si PNT-CD i l-au aratat apoi, nu stiu daca l-au si demonstrat, m-au facut sa sustin CDR in 1997 cand aveam doar 16 ani. Ma consider un social-liberal, un liberal care se gandeste la oameni mai precis.
Mi-am dorit dintotdeauna sa am ocazia sa il zaresc pentru un moment si sa-i spun regelui ca cred despre majestatea sa, ultimul om de stat al Romaniei moderne.
Va rog sa-i transmiteti, daca aveti ocazia, ca am crescut cu speranta data de portretul sau, adus de tata de la aeroportul din Salcea, cand a venit la inceputul anilor 90 in Suceava. Speranta intr-un stat care poate sa aleaga calea europeana spre dezvoltare, Si astazi, eu si sotia, avem cu mandrie in casa un portret al regelui in uniforma militara, din anii 43-44.
Uneori, cand orice alt reper imi dispare din perspectiva proximitatii, imaginea majestatii sale imi da puterea sa lupt pentru ziua de maine, sa cred ca Romania poate si va reusi prin noi insine.
Sa va dea Dumnezeu sanatate!
numai acestea, pot sa modeleze frumusetile exterioare perene!
La cele doua castele din Sinaia ne-a ramas acest exemplu viu!
– Asigurarea popularizarii din timp, in diversele campanii de alegeri,
a informatiilor corecte si impartiale, legate de:
1. numele, CV-urile, nr.,… candidatilor inscrisi in cursa;
2. situl sau centrele de informare, cat si inregistrare a opiniilor
electoratului vizat; cu verificarea autenticitatii “veto”-urilor transmise,
urmand ca cele intemeiate sa se publice in aceste spatii;
– prezentarea listelor de sustinere ale tuturor candidatilor.
Va multumesc.
Sa avem o zi eficienta!
Aveti atat de multa dreptate, Alteta, numind esenta schimbarii ce trebuie sa vina. Doar faptul ca ea este astazi limpede formulata, prezenta ca ideal si deja reprezentata de un nucleu de oameni de lumina si viziune – speram, crescand rapid – inseamna mult pentru noi toti si pentru Romania. Suntem deja „pe cale”, si acesta este lucrul cel mai important care s-a intamplat.
Va suntem alaturi cu incredere.
M.B.
Mi-ati adus aminte de Peles, de Sinaia.Zilele trecute am privit Platului Peles de aproape.Este impresionat! Cred ar cam trebui sa multumim pentru ca avem ocazia sa vizitam acest Palat, ca ne putem plimba imprejurul lui.Ma gandesc la unii dintre noi care zic ca Majestatea Sa, Regele Mihai, a plecat cu trenul plin de toate celea.Chiar de ar fi fost asa, faptul ca aceste castele au ramas aici, ca ne bucuram si ca profitam de ele, ar fi trebuit sa ne fie indeajuns.Poate ca acei oameni lacomi care, atunci cand isi pierd un mic lucru, fac atac de cord, ar trebui sa se gandeasca ce a fost în sufletul Majestăţii Sale atunci cand i-au fost luate palatele, casele…amintirile.Dansul a primit cu demnitate toate acestea şi, în plus, şi toate acuzele hoţilor care strigau “Hotul !”. Asta este diferenţa între omul de stat şi omul politic.Unul DEMN pana la moarte şi unul PLASTILINA în fiecare zi.
Se pare ca eforturile nu sunt in zadar sau incep sa prinda contur in mintea jurnalistilor pe politic. Spre exemplu, aveti mai jos un post de pe blogul lui Cristi Sutu, jurnalist Cotidianul si “sperietoarea” oamenilor politici:
http://sutu.ro/2009/07/22/prezidentiabilii-pe-online-aia-mici-sunt-jucausi/
Cu multumiri,
Oana D.
Va admir foarte mult si doresc sa lucrez pentru campania dumneavoastra gratuit. Mentionez ca nu fac parte din nici un partid. Din punctul meu de vedere sunteti singurul care mai puteti schimba ceva in aceasta tara.Cu respect Daniela C.
Alteta,
Va admir ! Asa trebuie sa arate o famile prezidentiala !
Doresc sa ma implic in campania d.vs electorala.
Asteptam informatii pe acest blog.
“Make other People come to you – use Bait if Necessary
When you force the other person to act, you are the one in control. It is always better to make your opponent come to you, abandoning his own plans in the process. Lure him with fabulous gains – then attack. You hold the cards. ”
(R.G.)
Am citit puţin mai sus o părere potrivit căreia
„Nu instituţiile trebuie reformate in funcţie de oameni, ci oamenii trebuie reformaţi pentru a se ridica la nivelul instituţiilor” susţinută de exemplul „Dacă un automobil performant, cu inspecţia tehnică la zi, nu merge cum trebuie, nu este vina maşinii, ci a şoferului; nu automobilul ar trebui, deci, schimbat, ci şoferul însuşi”
.
Să-mi fie permis să vin şi eu cu un exemplu, real de data asta: în timpul Războiului, ostaşii sovietici cam neglijenti cu armamentul, aveau probleme cu întreţinerea automatelor din dotare, de calitate excepţională, dar care se blocau ori dădeau rateuri dacă nu erau curăţate lună, uscate, etc. Soluţia a fost nu schimbarea ostaşului, ci schimbarea automatului. Şi aşa a apărut celebrul Kalaşnicov, adecvat instrucţiei sumare a milioanelor de ostaşi, care în nici un caz n-ar fi putut fi schimbaţi…
.
Părerea mea este că nu oamenii trebuie schimbaţi (lucru imposibil în această etapă), ci instituţiile trebuie aduse la forma în care directorii şi funcţionarii lor să nu mai poată comite fraude, abuzuri, neglijenţe, etc. Cum? Există zeci de procedee, cunoscute de noi, oamenii de rând, cunoscute mai ales de directorii înşişi, trebuie doar încurajaţi de la cel mai înalt nivel şi sprijiniţi să le aplice.
.
Cât privesc obiectivele Programului Preşedintelui, cred că acestea s-ar putea concentra într-unul singur: CONSOLIDAREA STATALITĂŢII. Adică eficientizarea şi consolidarea instituţiilor statului. Numai atunci Statul Roman va funcţiona normal, eficient, când instituţiile sale vor deveni eficiente. Când vor exista criterii de evaluarea eficienţei (viabile, nu formale) altele decât nemulţumirea populaţiei, când conducerea instituţiilor, inclusiv personalul deservent, vor fi desemnaţi pe criteriul competenţei, profesionalismului, aplicându-de potrivit legii răspunderea materială şi personală pentru faptele fiecăruia. Atunci vor fi sparte monopolurile din energie, alimentaţie, construcţii, etc.
.
Desigur, reformarea si eficientizarea instituţiilor intră in atribuţiile şi sarcinile Guvernului în partea executivă, şi ale Parlamentului în partea legislativă. Dar mesajele de încurajare, ca şi cele critice, vor porni de la Preşedinte, ca simbol al statului. Chemarea şi îndemnul permanent către reformă şi modernizare vor porni de la Preşedinte, SUB PRESIUNEA EXERCITATĂ DE REPETAREA MESAJELOR CU TENACITATE SI FERMITATE, AVÂND GIRUL UNUI PUTERNIC ŞI PERMANENT SPRIJIN CETĂŢENESC, cu rădăcini în onestitatea si credibilitatea Preşedintelui. Ar putea părea o imagine idealistă, romantică după unii, dar eu cred că are o mare doză de realism.
Stimate sustinatoare si stimati sustinatori,
ai Principelui Radu!
.
Schimbarea incepe din interiorul nostru, al fiecaruia, si se raspandeste
la oamenii din jurul nostru, prin puterea exemplului.
“Contaminarea” cu energie pozitiva, care sa determine
ganduri pozitive, spre regretul nostru, nu se petrece la fel de repede
ca si cea data de “energia negativa”.
.
ASTAZI avem nucleul simbolic, pozitiv, in Principele Radu!
.
NOUA NE REVINE OBLIGATIA MORALA DE A NE REVIZUI “COLECTIA”
de valori in care credem, si din mers, sa raspandim INCREDEREA IN
VALORILE “ROMANIEI, ALTFEL”.
.
Credeti ca “servitorii” poporului, de la cel mai neansemnat functionar,
si pana la dl. Basescu sunt multumiti?
Armata de slujitori ai birocratiei romanesti incepe orele de serviciu si le
sfarseste, repetand din minut in minut:
“Acestea sunt legile, ce putem sa facem?”
.
Raspunsul rational, la situatia aceasta irationala, este ca avem ce face:
– SA GANDIM!
– SA… GANDIM!
APOI, CU INCREDERE IN AUTODESCOPERIREA FACUTA: CA SUNTEM
– liberi;
– rationali;
– puternici si multi, majoritari; care CREDEM, ca la toate legile se pot aduce
amendamente pentru a fluidiza si eficientiza darea-primirea serviciilor
publice (este un exemplu dat ptr. tipul de birocratie amara rom.)…
SE AJUNGE LA MOMENTUL DECISIV:
VOTAREA IN MASA A RATIONALULUI!
.
Sa putut vedea la tv. de 1 MAI, in alte tari din Europa, cum cetatenii au
preferat sa iasa la manifestatie, poate chiar sa primeasca lovituri din partea
pazitorilor ordinii publice, decat sa stea comozi, fiecare, in preocupari personale
.
TREBUIE SA NE AUTOCONVINGEM CA FORTELE NOASTRE CONJUGATE
POT SCHIMBA ROMANIA TOATA, NU NUMAI NISTE LEGI INVECHITE
ANACRONICE, CARE NE COMPLICA EXISTENTA SI DEMNITATEA,
CA OAMENI!
.
Cum si altii au putut, si noi vom putea!
Drage cititoare,
Va multumim pentru sustinere. Persoana de contact cea mai potrivita este dra Oana Dumitrescu, care va prelua cu placere datele si posibilitatile de ajutor ale dumneaovastra. Adresa ei de e-mail este dumitrescu_onix@yahoo.com. Va asteptam cu placere in echipa!
Ioan-Luca Vlad
Consilier
.
*Gandul este mugurele faptei.* (Al. Vlahuta)
.
*Gandirea este capacitatea de a lega conditiile prezente
de rezultatele viitoare si consecintele viitoare,
de conditiile prezente.* (J. Dewey)
.
*Libertatea umana consta intr-o actiune voluntara, clarvazatoare,
inventiva si creatoare, care calauzita de propriile-i lumini si
izvorata din focul actului insusi, se straduieste sa depaseasca,
sa rastoarne si sa sfarame toate obstaculele si sa modifice
din nou, toate situatiile.* (G.Guruitch)
.
Am cunoscut decenii, in Romania, un tip de libertate;
acela de indiferenta deliberata, in care sa acceptat constient
manipularea constiintei noastre. Am fost mereu aceeasi,
in actul nostru de a accepta tot ceea ce ni se ofera…
incepand cu tv., cu presa si terminand cu *politica*.
.
Libertatea adevarata este aceea cand omul se simte
cu adevarat liber!
Cand este spontan, cand ideile lui; care tasnesc din
strafundurille constiintei lui, a eului lui, sunt ascultate,
analizate si puse in practica, daca se demonstreza
ca sunt valoroase si eficiente in societate.
Cu regret dar nu sunt de acord cu injosirea romanilor in beneficiul idolatrizarii coroanei. in momentul in care puneti coroana in discutie vi de va replica cu Carol 2 despre care nu cred ca o sa gasiti un roman de acord sa-l accepte ca personaj benefic. Romanii au fost vasalii portii o buna bucata de timp pentru ca era singurul garant al integritatii etnice si teritoriale a provinciilor.
Coroana a fost un compromis pentru a impaca si factiunile politice regionale din principate si occidentul hraparet. Eu nu am auzit de vre-un membru al familiei regale sa moara pe campul de lupta acolo unde s-a decis soarta Romaniei mari asa ca puneti gresit problema. Monarhia poate sa fie un simbol, o traditie romaneasca sau un standard de urmat dar nu va putea reveni niciodata ca forma de guvernare deoarece este perimata din absolut toate punctele de vedere.
O insulta acest articol la adresa poporului meu si va rog sa-l scoateti.