Despre lucruri durabile (I)
Am socotit, in ultimii opt ani, un impresionant numar de institutii, organizatii si companii care au traditie de mai bine de un secol. Romania, dupa decembrie 1989, a cunoscut remarcabila innodare a traditiei institutionale in domeniul stiintelor, al artei si culturii, in sport si economiei. Exista cel putin cateva zeci de institutii si organizatii care au ajutat mult la definirea Romaniei ca stat modern, cu aproape un secol si jumatate in urma. Casa Regala a incercat, in acesti ani, sa aiba o legatura profunda, naturala si armonioasa cu ele. Impreuna, mandria si increderea, traditia si continuitatea culturii, economiei, politicii romanesti pot fi puse in valoare intr-o noua perspectiva europeana. In functie de domeniul institutiei, Familia Regala a construit un parteneriat bazat pe proiecte sau valori impartasite, a oferit Inaltul Patronaj sau a conferit calitatea de Furnizor al Casei Majestatii Sale. Rand pe rand, legaturile cu Academia Romana, cu Atheneul Roman si cu Filarmonica Nationala, Banca Nationala a Romaniei, cu Bursa de Valori, Camera de Comert si Industrie, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci au devenit o practica aproape zilnica. Cred ca societatea nu are decat de castigat din alaturarea institutiilor perene, cu amprenta identitara, cu preocupari fundamentale. Si aceasta din doua motive diametral opuse: Mai intai pentru ca impostura si ignoranta sunt de o agresivitate nemaipomenita. Ajutate de softpower si de libertati, modalitatile de corupere mentala, psihologica si chiar afectiva au devenit instrumente in mana celor ce doresc un fel de “capatuire” publica sau istorica. La inceputurile stalinismului, un simbol sau o institutie se puteau neutraliza prin preluarea brandului si folosirea lui in scop de manipulare sau discreditare. Dupa 1990, admiratori ai acestei manevre au dus lucrurile la perfectiune. Fundatii, crezuri, institutii, asociatii, ideologii, branduri au putut fi clonate cu nerusinare si aplomb, fiind prezentate ca originale. Se pot, asadar, pirata nu numai CD-uri si DVD-uri. Se pot pirata idei, ideologii si chiar oameni. Al doilea motiv al punerii impreuna a institutiilor si asociatiilor cu traditie si valoare este nevoia imensa a tinerii generatii de a avea exemple de urmat. Sondajele care masoara incredere, popularitate si notorietate sunt irelevante atunci cand analizezi tanara generatie. Tinerii nu “cumpara” produse piratate cultural si politic. Ei se lasa inselati doar o singura data iar, in multe cazuri, niciodata. Lor le trebuie o Romanie institutionala si profesionala cu coeziune, cu spirit de echipa. Tinerii vor puterea exemplului personal si au nevoie de modele. Federatia Romana de Fotbal, Federatia Romana de Atletism, Comitetul Olimpic Roman, Asociatia Nevazatorilor din Romania, Societatea Romana a Crucii Rosii sunt organizatii care au definit, prin actiuni civice, profilul cultural si civic al statului roman inca din secolul XIX sau inceputul secolului XX. Casa Regala a reinnodat cu ele un parteneriat pe masura. In fine, companii comerciale de traditie seculara, precum Apele Minerale Biborteni, Compania viticola Rhein Azuga sau Murfatlar au primit calitatea de Furnizor al Casei Majestatii Sale Regelui. Aceste institutii, asociatii si companii au ceva in comun: varsta venerabila de cel putin un secol. Este bine sa ne amintim de continuitatea institutionala si civica din societatea romaneasca, fiindca astfel ne va fi mai usor sa intelegem vulnerabilitatea noastra actuala si riscurile viitorului. |
Pentru a putea trimite un comentariu, trebuie sa bifați "Am citit și sunt de acord cu Politica de confidențialitate"