Pentru o ,,restitutio in integrum” a scenei de valori a culturii româneşti
Romulus Dan Busnea Societatea umană, în ansamblul ei, este astăzi una fragmentată, plină de controverse şi amalgamuri, aproape sfâşiată de influenţele unui univers sterp şi neartistic, bântuit de curentul postmodernist, care-şi dizolvă constelaţia de stiluri şi tonuri în produse subculturale intens mediatizate, şi care denotă, un sentiment de epuizare, de ignoranţă şi aroganţă, de goliciune, de copiere şi repetiţie, el însuşi fiind un factor de descompunere- în ciuda adepţilor săi, care încearcă să ne arate că din mii de cioburi, mai poţi face totuşi un întreg. Postmodernismul nu este decât un concept artificial, care reduce lumea la o simplă maşinărie, eliminându-i în mare parte conţinutul său spiritual şi provocând un vid în interiorul sufletului uman. Un vid care, a fost compensat cu ajutorul noilor ideologii, prin diverse alternative spirituale sofisticate şi îndepărtate de adevărul absolut, prin consumul de droguri, prin explozii de violenţă şi vulgaritate- la care, şi arta postmodernă, contribuie prin uniformitatea tehnicilor şi jocul abstract al formelor golite de transcendenţă, la abandonarea omului într-o lume mult prea confuză şi dezorientată. S-a ajuns la estomparea graniţelor dintre cultură şi divertisment, punându-se semnul egal între o marcă de bere şi numele unei personalităţi culturale; paradoxal, cu toată explozia informaţională, cu toată această eră super cibernetizată, lumea postmodernă în care respirăm, este tot mai săracă spiritual, însă tot mai plină de fundamentalisme de toate culorile ce au proliferat în ultima vreme, împreună cu alte noţiuni opuse globalizării ca naţiunea şi naţionalismul, care au apărut ca o reacţie la rupturile, la dislocările pe care aceasta le produce. Promotorii noului cult al plăcerii, care a erodat într-o mare măsură cultura adevărată produsă de adevăratele valori, consideră că mediile de comunicaţie şi amuzament, ne oferă posibilitatea de a ieşi din lumea reală şi de a exista, de a trăi, în lumi inventate de industria de divertisment. Deşi s-a scris destul despre fenomenul de McDonaldizare al lumii, se asistă în continuare, într-un mod pasiv, la extinderea acestuia pe întreg mapamondul, la invazia consumismului, sexismului, kitsch-lui, la un bâlci al pasiunilor, al urii, şi mai puţin al emoţiilor şi sentimentelor alese. Şi iată că astfel, ajungem să fim inofensivi la tot ceea ce ne atacă persoana din afară şi nu mai sântem în stare să facem mai nimic pentru a păstra culturile tradiţionale şi valorile lor, care sânt în pericol de a fi înghiţite, degradate, distruse. Şi atunci, ne mai mirăm de transformările petrecute în mintea şi sufletul omului, care la un moment dat îşi pierde libertatea, mândria, demnitatea şi şi ajunge să decadă până şi în proprii săi ochi. În accepţiunea marelui gânditor creştin, Petre Ţuţea, libertatea este o condiţie esenţială a existenţei, o stare de esenţă divină: ,,Libertatea eu a asemăn cu o frânghie agăţată de undeva, de sus. Te poţi urca pe ea la cer, participând la actul mântuirii tale creştine, sau poţi să cobori în întuneric. Bipolaritatea libertăţii. După creştini, libertatea este vehiculul cu care poţi să cobori în întuneric, dacă eşti vicios. Infractorii sânt primitivii actuali, pentru că ei nu sânt adaptabili la morala zilnică şi o calcă fiind liberi. Am învăţat la închisoare că omul e un animal stupid, deoarece confiscă libertatea semenilor săi. Tiranul e un om absurd şi lipsit de ruşine. Nu îi e ruşine să-şi chinuie semenii. Oricum sântem captivi în univers. Ne ajunge această grozăvie. Dar să intensifici această captivitate până la nivelul puşcăriei- numai omul este capabil de o asemenea nebunie”. O obiectivă dar cruntă caracterizare a societăţii şi omului de astăzi, o găsim şi în romanul lui Marin Preda, ,,Viaţa ca o pradă”: ,,În secolul nostru, s-a văzut că biruitor nu iese omul liber, mândru şi aşteptat: ci bruta laşă, care eliberată de orice morală, se selecţionează rapid şi se uneşte cu alte brute, împotriva oricăror veleităţi de libertate şi mândrie, omorând orice scânteiere a spiritului şi aruncând omul în perversiunea delaţiunii, a corupţiei şi fanatismului”. Parcă totul stă în noi: nu dorim să mai scriem, să mai citim, să ne ascultăm sufletul, să ne confruntăm în lupta ideilor, ceea ce ne-ar scăpa de reacţiile inerţiilor trecutului, de standardizarea tehnocratică, de o eră a violenţei manifestată nu numai în politică, dar şi în cultură şi civilizaţie, de o eră dominată de incultură şi superficialitate, de prost gust, de senzaţionalismul cel mai primitiv, de cultul trivialului, de absenţa din ce în ce mai pregnantă a criteriilor de ierarhizare a valorilor. Toate acestea ne sufocă, ne paralizează gândurile, sentimentele, trăirile unei vieţi care galopează parcă, spre deşertăciune. Nu trebuie să ignorăm faptul că artiştii trebuie să se exprime într-o lume ,,saturată” de cultură- în care pe de o parte, comparaţiile cu valorile trecutului cultural sânt omniprezente, iar pe de altă parte, există tendinţe tot mai vădite de a respinge cultura în favoarea unor valori tehnologice şi a unor satisfacţii imediate puse la dispoziţie şi promovate cu insistenţă de mass media. Foarte mulţi dintre noi, în special cei tineri, nu-şi mai amintesc vremea de dinaintea televiziunii, a super şi hipermarketurilor, a calculatoarelor şi telefoanelor mobile, a nebuniei şoselelor, a exploziilor muzicale de tot soiul. Ei, cei tineri, s-au obişnuit cu succesiuni rapide, discontinuităţi, întreruperi ale atenţiei, cu o cultură care poate fi plăcută şi dispreţuită simultan, dar din toate astea lipsesc, au fost eliminate valorile, stările sublime ale spiritului. Devenim tot mai apatici, neliniştiţi şi trişti, pentru că tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru devine un spectacol rece, dezolant, grotesc şi dezarmant, ignorând cultul valorilor stabile, care îţi pot conferi o anumită siguranţă şi stabilitate, o anumită rânduială în viaţă. Confuzia, dezorientarea care caracterizează şi societatea românească, este cauzată în mare parte de faptul că, aşa cum spunea regretata Zoe Dumitrescu-Buşulenga, am dat jos de pe piedestal marile valori ale neamului, precum Eminescu, şi i-am suit acolo pe copii. ,,Eu sufăr cumplit din cauza vremurilor în care trăiesc, pentru că se contestă valorile româneşti. Era să fac infarct când a apărut într-o revistă culturală pagina aia albă cu mia de lei, cu Eminescu, şi în interior articolele lui Patapievici, Paleologu ş.a.m.d. Elita românească îşi calcă în picioare valorile… Este posibil, când ai un geniu ca acesta? Nici la picioarele lui nu sântem… Nu se poate trăi fără modele. Tinerii sânt total debusolaţi. Nu vedeţi că toate datele sociologice relevă faptul că sânt tot mai debusolaţi? Au totuşi credinţa în Dumnezeu şi au nevoie de valori. De unde să le ia, dacă nu există acele persoane care să le deschidă drumul către valori şi dacă ei aud că tot ceea ce considerăm noi bătrânii valori, nu sânt valori, sânt non-valori? Atunci în mintea lor se face o confuzie absolut dramatică, uneori”, mărturisea într-unul dintre ultimele sale interviuri, marea doamnă a culturii româneşti. Cred că a sosit timpul ca lucrurile să meargă pe un făgaş istoric normal, ca ele să se aşeze şi să se liniştească în sufletele noastre, iar noi să repunem în drepturi scara valorilor culturii româneşti, pe poziţiile verticalităţii spiritului şi credinţei. Pentru că, simt şi sânt convins că la fel ca şi mine, sânt mulţi alţii, care pot continua lupta pentru reclădirea spirituală a neamului românesc. (Articol publicat în revista Plumb, februarie 2010) |
Cele prezentate sunt o radiografie adanca si profesionista.
Pentru majoritatea cititorilor cred ca trebuie rezumat:
-toata fiinta sociala a tarii este lovita de lipsa de ierarhie bazata pe valoarea reala(ca la Aristotel)
-tara se afla in mana unora care seamana zdrobitor cu cei care au malversat valoarea in 46,daca nu cumva cu urmasii unora din ei.
-nimeni ,indiferent cat de bine e intentionat,nu poate sa faca ce trebuie sa facem noi,toti,alegerea celor care reprezinta ierarhia valorii adevarate,cea care a produs progresul social si cultural al neamului(atat cat este el).
-desigur ca era informationala face sa paleasca specificul semanatorist,defapt nici o societate nu e perfecta,insa progresul cultural si social are cam aceeasi directie de cca.1000 de ani,nu putem inventa noi alte directii(istoria a facut si aceasta incercare fortata,si iata ce a iesit).
-trebuie sa ne asezam alaturi de cei cu care ne-am adunat in sfarsit,si sa eliminam noi insine ,pe cei dintre noi cu comportament asiatic,care ne-au saracit averea nationala,nobletea si cultura,coborand rusinea asupra multora care nu o meritau.
Stimate domnule Busnea,
O astfel de initiativa in domeniul culturii este nu necesara ci imperativa, pentru a putea recupera ceea ce a mai ramas din valorile si identitatea noastra, ca si popor. Trebuie apoi sa incepem sa construim pe baza valorilor reprezentative ale neamului noi modele culturale, etice si nationale si sa le continuam pe cele a caror evolutie a fost abrupt intrerupta de sosirea valului rosu, « aducator de civilizatie ».
Desi am fost striviti de cincizeci de ani de comunism iar apoi douazeci de ani ne-am tarat debusolati prin jungla libertatilor si a democratiei gresit intelese, valorile profunde ale acestui popor sunt inca acolo, asteptand sa fie redescoperite si puse in valoare. Si cand spun valori profunde, nu ma refer doar la Romania moderna, dintre reformele lui Alexandru Ioan Cuza si sfarsitul celui de-al 2-lea razboi mondial, ci la esenta acestui neam, esenta pe care abia incepuseram sa o descifram prin efortul unor genii ale perioadei moderne romanesti.
Noi inca nu am inteles pe deplin cine suntem si ce idealuri ar trebui sa proiectam in viitorul nostru, deoarece am fost prea des calcati in picioare de istorie, cu sau fara voia noastra.
Acum avem oportunitatea sa ne regasim pe noi insine si nu ne permitem un fiasco, pentru ca s-ar putea sa fie printre ultimele sanse istorice pe care le avem.
Nu trebuie neglijate nici valorile satului romanesc, deoarece la nivel european suntem printre putinii pastratori ai acestor traditii ancestrale, iar valorificarea lor ar putea deschide calea catre oportunitati extraordinare la nivel european, putand deveni unul dintre elementele brand-ului nostru de tara.
Sper sa ne « re-auzim » cat de curand…
Marius Z.
Domnule Dan Busnea, nu pot sa fac altceva decat sa imi scot palaria in fata dumneavoastra. Nu este prima data cand citesc un articol de-al dumneavostra si vreau sa-i multumesc principelui Radu pentru publicarea acestor articole pe pagina dumnealui. Vreau sa va felicit si pentru limbajul curat romanesc pe care il folositi lucru din ce in ce mai rar in presa romaneasca.
As dorii sa adaug ceva dar articolul dumneavostra este in sintonie cu ceea ce gandesc si eu si nu pot aduce completari ci doar confirmarea ca sunt de acord si inteleg deplin mesajul pe care il transmiteti. Acelasi sentiment il am si cand citesc articolele scrise de ASR Principele Radu. Pacat ca astfel de discutii nu ajung la mediile noastre nationale si sunt oarecum izolate ca nu cumva sa trezeasca constiinta romanilor. Cred ca daca ar fii posibil organizarea de emisiuni televizate care sa dezbata astfel de subiecte opinia publica din Romania ar incepe sa gandeasca altfel, sa ia atitudine fata situatiei actuale di Romania.
Eu nu pot decat sa va doresc toate cele bune si sa scrieti in continuare pentru ca incet dar sigur putem realiza o schimbare in bine a lucrurilor.
Spunea cineva despre secolul al XX-lea : “În acest secol, eroismul a fost învins de laşitate, calitatea copleşită de cantitate, omul dominat de tehnică”.
Rolul esenţial al postmodernismului pare a fi tocmai îndepărtarea omului de esenţa sa spirituală şi transpunerea lui în “realităţi” virtuale, prin exacerbarea hedonismului, a politically correctenss-ului şi promovarea non-valorilor.
Pentru că suntem pe blogul A.S.R. Radu, îmi permit să afirm că şi Monarhia este una din valorile vizate de acţiunea oarbă a demitizării. Şi nu mă refer numai la Monarhia română.
Demonetizarea spiritului monarhic european, despuierea Monarhiei de orice putere executivă şi reducerea ei la o instituţie de paradă au adus lucrurile la nivelul de astăzi.
Promovarea falsei idei că în republică oricine poate fi într-o bună zi preşedinte, conjugată cu părerea că oricine poate scrie un roman, poate picta o pânză sau poate compune o simfonie au dus la deşertăciunea instituţională şi culturală de astăzi.
Revenind la aceste “realităţi” virtuale, s-ar putea afirma că fără ele, “sacerdoţii nimicului” din cultura românească nu ar putea exista. Dacă adevăratele valori ar fi repuse la locul lor, “greii” actuali ai culturii româneşti ar ajunge instantaneu acolo unde le este locul : la ştirile de la ora 17.
Întrebarea este: cum procedăm ?