Învățătura Regelui Ferdinand I și a Reginei Maria

Anul acesta s-au împlinit, la 15 octombrie, nouăzeci de ani de la Încoronarea Regilor Marii Uniri. Pentru România acestor nouăzeci de ani, ca şi pentru majoritatea celorlalte state influențate de marile schimbări ale lui 1918, constrîngerile geo-strategice au variat foarte puţin, în natura lor. Între instinctul de supravieţuire şi presiunile forţelor disjuncte, care au acţionat pe axa Est-Vest a continentului, aproape toate au avut de făcut alegeri împotriva logicii istorice sau a logicii pur şi simplu, așa cum ele au avut de suportat consecinţele drastice ale alegerilor pe care alţii le-au făcut, călcîndu-le în picioare istoria, identitatea şi aspiraţiile de dezvoltare în tipare modelate pe specificul cultural şi social al locului. Ceea ce s-a schimbat este modul în care societatea românească şi personalităţile ei şi-au asumat spaţiul libertăţii, mai mari sau mai restrînse, pe care istoria l-a creat.

Marea noastră Unire, din 1 decembrie 1918, a venit ca urmare a primeia dintre cele două tentative de sinucidere a Europei modernităţii, războaiele mondiale. În secolul XX, societatea europeană, şi cu ea cea românească, a fost mai mult bântuită de moarte decât de viață, iar spaţiul libertăţii a fost constant restrâns, pînă la prăbuşire.

După anul 1989, am trăit cu toţii speranţa că arcul libertăţii, deschis mai larg ca niciodată de la crearea României moderne, va defini destinul nostru european şi euro-atlantic, reaşezat în noul spaţiu favorabil, al schimbărilor geo-strategice.

Suntem, în continuare, precum în secolul XX, însă, prea stăpâniți de instinctul distrugerii, al morţii. Vanitatea, în rândul elitelor intelectuale, este mai puternică decât instinctul binelui național. Continuăm, în sinea noastră, să ignorăm, să disprețuim Statul, sau să-l instrumentalizăm în numele puterii, așa cum a făcut-o regimul comunist, împotriva căruia ne-am ridicat. Libertatea se exprimă, în arena publică, mai mult prin agresivitate și bădărănie, decât prin etică și comportamentul instituțional corect.

Pentru a schimba modelul de cârmuire, pentru a limpezi și a face instituțiile fundamentale ale statului să fie complementare, pentru a realiza diferența între a fi om de Stat și a fi om politic, este nevoie de o anume cultură politică, bazată pe respectul valorilor, de o textură psihologică, în societatea românească, permeabilă la ideea de respect faţă de binele public. Generația Încoronării de la Alba Iulia știa ce înseamnă această diferență.

Altminteri, probabil că 90% dintre cei care comentează realitatea zilei vor fi oricând de acord că Marea Unire din 1918 a fost o operă benefică pentru România și că cei care au înfăptuit-o au fost lideri locuiți de viziune. Cu greu am găsi pe cineva care să nu fie de acord că, astăzi, situația nu mai este, nici pe departe, aceeași. Doar că nimeni nu va spune de ce: pentru că atunci exista un respect intrinsec față de instituția Statului, care era întruchipată, servită și îmbogățită de instituţia Casei Regale şi nu ipotecată tranzacţiilor politice. Fiindcă atunci exista o diferență între un șef de Stat și un șef de partid, de Parlament sau de Guvern. Fiindcă atunci etica însemna ceva, ținerea cuvântului dat era o performață care „neliniștea“, iar spiritul de răspundere și generozitatea erau un fel de mortar aflat între cărămizile instituțiilor. Chiar dacă ele, instituțiile, nu erau la momentul 1918 atât de democratice precum astăzi, la nouăzeci și patru de ani distanță.

Echivocul, lipsa limpezimii instituționale și lipsa de complementaritate a instituțiilor crează vulnerabilitate în realitatea românească acum, la nouă decenii de la Încoronarea de la Alba Iulia. În decembrie 1989, în timp ce comunismul se prăbușea cu vărsare de sânge, biblioteca lui Carol I, care însemna exact legământ european și conștiință de sine a României, era mistuită în flăcări. Ca și cum cineva făcea cu ochiul către istorie și comenta pișicher: democrație da, identitate și instituții nu!

În ultimii optsprezece ani, anticomunismul a supraviețuit comunismului, tot așa cum anti-monarhismul a apărut după ce a dispărut monarhia. Spirite alese ignoră sau disprețuiesc regalitatea din România, dar vor să șteargă urmele dictaturii comuniste din mințile noastre. Ei doresc democrație și libertate, în timp ce Statul și coerența instituțională nu le spun mare lucru.

Dacă instituțiile ar fi puternice, respectate de cei care le servesc și coerente, atunci corupția ar scădea. Instituția nu are cum să meargă dacă cel care o servește este talentat și inconsecvent, erudit și iresponsabil sau clarvăzător și imoral. Aceste pete de culoare sunt posibile la nivel individual, nu însă și la nivel instituțional.

În lumea euro-atlantică, interacțiunea dintre clasa politică, oamenii de afaceri și mass-media este liberă și inevitabilă. Dar dacă ea se manifestă într-un climat în care etica instituțională este disprețuită sau ignorată, atunci interacțiunea devine un fel de mâl, în loc să fie un mediu proteic al ideilor și libertăților.

Este de înțeles că oamenii politici nu au cum să se simtă tentați să rezolve chestiunile fundamentale ale națiunii, fiindcă temele solide sunt întotdeauna pe termen lung, iar ei sunt aleși pe patru ani. Tot ce este fundamental este de lungă durată. Dar atunci, diferențierea între omul de Stat și omul politic, între valorile și ritualurile statalității și virtuțile democratice, diferența între leadership-ul statal și cel politic ar trebui să fie înțeles, mai ales de către cei inteligenți și erudiți.

Continuă să nu se facă o legătură între înlocuirea monarhiei cu republica și impunerea totală a comunismului la 30 decembrie 1947 și evenimentul cel mai grav al acelei zile: înjunghierea Statului român și înlocuirea lui cu o grupare de indivizi care răspundeau comandamentelor altcuiva. Așa cum am mai spus, diferența dintre instalarea comunismului și sfărâmarea statalității unei națiuni este echivalentă cu diferența dintre consfiscarea și incendierea unei case.

Nu toate dictaturile au sfărâmat instituțiile existente înaintea instalării lor. Unele dictaturi, dimpotrivă, au întărit instituțiile îngrijorător de mult. Comunismul în variantă românească a făcut praf fibra statalității și a îngenuncheat complet establishment-ul. Iar instinctul binelui și uneori chiar bunul-simț pur și simplu s-au pierdut ca reflex, ca practică publică.

De aceea noi, cei de după nouăzeci și patru de ani de la Marea Unire, putem face critici fulminante împotriva corupției și apucăturilor staliniste din România anului 2012 iar apoi, în aceeași zi, să trecem prin fața statuii Regelui Carol I, din Piața Palatului, și să îi criticăm amplasarea. De parcă biblioteca, palatul și statuia nu ar fi bucăți de geopolitică, de viziune statală, ci bunuri de consum cultural ajunse prin hazardul istoriei în Piața Revoluției. Acest fapt îmi amintește de o glumă a Ducelui de Edinbugh, care citează afirmația unui turist american: “Eu nu înțeleg de ce au construit ăștia castelul Windsor atât de aproape de aeroportul Heathrow”.

Faptul că instituțiile publice din capitală nu se mai află aproape niciuna în clădirile lor tradiționale nu este un semn de modernism, nici de pragmatism. Este o confuzie strategică, o slăbiciune identitară. Instituțiile și relațiile dintre ele au nevoie să fie reclădite nu numai la propriu, ci și la figurat. Iar apoi, ele au nevoie să fie respectate.

Remarcaţi că singurele instituţii aflate încă în “casele” lor originale sunt cele care  sunt apolitice şi extrapolitice: bănci (Banca Națională a României şi Casa de Economii și Consemnațiuni), Biserica, în România predecesoare a organizării statale, Armata şi Academia, organism de esenţă meritocratică şi nu republicană.

Casa Regală este astăzi, la nouă decenii de la Încoronarea de la Alba Iulia, aproape de masa profundă a societății românești. Și aceasta pentru că există o legătură între regalitate și instituții, între regalitate și statalitate, între regalitate și leadership. La 146 de ani de la crearea ei, în ochii a 69% dintre români, Casa Regală are relevanță, în timp ce Statul român este, conform unui sondaj european, pe unul dintre ultimele locuri la eficacitate și relevanță. Armata și Biserica se bucură de încrederea a 80-90% dintre români, dar acest lucru este și pentru că instituțiile publice nu sunt respectate de cei care le servesc.

Unii contemporani consideră că lumea viitorului globalizat va depinde de tehnologie, instituții și valori. Un motiv în plus să urmărim, de aici încolo, evoluția instituției publice, nu a destinului individual al liderului politic. Nici spectacolul lui autonom și fără orizont. România, ajutată de o bună parte din elita ei intelectuală, a experimentat în ultimii ani un bolnăvicios exercițiu de admirație sau ură față de indivizi politici, în loc să încurajeze structura europeană a instituțiilor și comportamentul corect față de ele.

Nevoia de a fi flatat, ca și ura, disprețul, vanitatea, intriga și gelozia sunt creatoare de emoții, nu de instituții. Ele sunt limbajul indecent al “privatului” care a năpădit “publicul”. Acum nouăzeci de ani, Încoronarea s-a făcut cu viziune, nu cu vanitate. Ea s-a înfăptuit cu strategii și instituții, nu cu umori, dispreț și gelozie personală.

Învățătura lăsată de Ferdinand și Maria, de oamenii politici sau de românii care au murit cu sutele de mii în primul război mondial este că instituția și valorile sunt singurele care contează, în gravele momente istorice, ca și în norocoasele momente istorice.

4 comentarii

  1. Cerasela Platz ( Esmyana Martisor ) says:

    Educatia romana are onoarea de a zamilisi personalitate, cu ajutorul inteleptilor.
    Invataturile cele mai de pret, nu au temei, fara vointa familiei drept ocrotitoare de credinta, intru Dumnezeu, intru Arta Ajutorului.
    Biserica romana are responsabilitatea de a infaptui caracter deoarece numai astfel, se formeaza iubirea de glie, intru armonie cu tarile de pretutindeni si intregul Univers.

  2. Cristina-Adriana Popescu says:

    Alteta regala, invatatura regilor, dar si talentul si experienta lecturii de care stiti a va bucura din plin! Felicitari!

  3. Dorin Vasilescu says:

    Eram copil, 7-8 ani, cand tatal meu imi povestea despre Familia Regala, cum Regele Carol I isi repare cizmele, ca sa nu cheltuiasca din banii contribuabilului, Regele Mihai al Romaniei invata impreuna cu elevi din toate categoriile sociale, in acest fel sa inteleaga si cerintele tuturor romanilor, ma intreb cum va fi viitorul acestei natii, mai ales ca si occidentul si SUA ne-a demonstrat ca interesele lor pot fi mai presus de democratie ( cel putin cum o aplica in spatiul lor).
    P.S. Tatal meu a fost ofiter de geniu in Armata Regala si putin in cea de dupa, mai exact pana in 1955, pentru ca a facut scoala de ofiteri in Germania, pana in 1943, in Romania absolvind liceul militar din Targu Mures ( acum este facultatea de medicina in acea locatie), fiind decorat de Majestatea Sa Regele Mihai, si de Dej, pentru ca a fost pe ambele fronturi, est si vest, dar doar pana au eliberat Cehoslovacia, dupa luptele din muntii Tatra.

  4. Titus Berinde says:

    La 15 Octombrie 2012, am avut bucuria de a lua parte la înălţătoarea şi emoţionanta aniversare a celor nouăzeci de ani de la Încoronarea Regilor Ferdinand Întregitorul şi Regina Maria. Fericitul eveniment s-a desfăşurat prin grija Casei Regale a României şi cu efortul înaltelor oficialităţi administrative, militare şi bisericeşti din Alba Iulia, oferind mulţimilor participante o veritabilă lecţie de respectare a Istoriei Românilor şi de trezire a conştiinţei Fiinţei Naţiunii, pentru redobândirea identităţii şi demnităţii noastre de neam creştin. Distinsa prezenţă a Alteţelor lor Regale Principesa Moştenitoare Margareta a României, Principele Nicolae al României şi Principele Radu al României au indus şi sădit în sufletele numeroşilor credicioşi români participanţi la solemna rugăciune Te Deum de la Catedrala Întregirii Neamului, nu numai simţământul credinţei în comuniune, ci şi starea de bucurie care ne inunda inimile, redescoperind şi cu această fericită ocazie, sensurile adânci ale convingerilor Majestăţii Sale Regele Mihai I al României: „Prin credinţa chiar datoria faţă de Patrie ţi-o îndeplineşti mai tare”.
    Toţi participanţii la desfăşurarea întregului program al aniversării, am slujit cu patriotism şi responsabilitate, dar şi cu maturitate politică, cauza sfânta a Adevărului şi Dreptăţii Istorice, respectând marile interese ale Ţării, in felul nostru ardelenesc de a ne gândi nu numai existenţa individuală, dar şi cea a „STATULUI, în continuitatea lui istorică şi a Naţiunii, în devenirea ei”.
    În sesiunea generală a Academiei Romane din Mai.1915, Majestatea Sa Regele Ferdinand cel Loial a spus, în discursul Său: „…ISTORIA – ESTE CĂLĂUZA NEPREŢUITĂ PRNTRU A NE CUNOAŞTE PE NOI ÎNŞINE…”.
    Oprirea trenului regal la Blaj, în „capitala jertfelor româneşti”şi inspiratul popas al Alteţelor Lor Regale în istorica citadelă culturală a lui Simion Bărnuţiu şi Gheorghe Şincai, în Blajul înaltei moralităţi şi tăriei de caracter al creştinătăţii române, are şi o semnificaţie aparte pentru întreaga comunitate de credincioşi ai Bisericii Române Unite cu Roma din Transilvania – continuatoarea, în interesul neamului românesc, în aceeaşi măsură cu sora sa Biserica Ortodoxă Română .
    La momentul istoric al Încoronării Regilor României, de acum 90 de ani, atît la Alba Iulia cît şi la Blaj, cele „doua case sfinte strămoşeşti” şi-au însuşit deopotrivă acelaşi Adevăr de unire şi împreuna BISERICA ROMANEASCĂ.
    Faptul ca Alteţele Lor Regale, sosesc cu trenul regal la Aniversarea Încoronării Regilor României de la Alba Iulia ,oprindu-se mai întâi şi poposind la Blaj are şi semnificaţia botezului pentru noi toţi cu „focul luptei şi jertfei pentru dreptatea românilor ardeleni”. Însă faptul în sine, ca expresie a spiritualităţii noastre, poarta pecetea şi amprenta demnităţii din mesajul Majestăţii Sale Regelui: „Romanii trebuie să-şi cunoască Istoria, mai ales istoria ultimelor doua secole, care a fost cel mai primejdios falsificată. Trebuie să se înapoieze oamenilor adevărul despre ei înşisi. Noi trebuie sa ne întoarcem la viata civilizată de dinainte. Noi avem la ce să ne întoarcem. Pe noi comuniştii ne-au scos din făgaşul nostru”.
    În vâltoarea istoriei, multi reprezentanţi ai spiritului Blajului au fost eroi adevăraţi şi martiri ai luptei de rezistenta a poporului roman împotriva ocupaţiei bolşevico-comuniste, precum episcopii patrioţi dr. Iuliu Hossu, Ioan Balan, Ioan Suciu, Ioan Ploscaru, mitropolitii Blajului Alexandru Todea şi Alexandru Nicolescu, naturalistul Alexandru Borza şi numerosi preoţi şi protopopi din împrejurimile Blajului, din Ţara Haţegului şi Caras-Severin, precum Iustin Bora, Vasile Berinde, Ion Petean, Petre Alboni, Silvestru Prunduş şi multi alţii, animaţi de adevărul românităţii noastre în credinţă şi neam şi-au ales, în secret, în munţi, vetre de închinare, altare improvizate de jertfă liturgică. În plina teroare şi prigoană securisto-comunistă, în acest spaţiu sfânt, pe vatra ruinelor Ulpia Traiana Sarmisegetusa, în toamna anului 1948, aceşti credincioşi români, uniţi în spiritul greco-catolic al Blajului, îşi reînoiau în cadru solemn şi secret legământul de statornicie, fidelitate şi credinţă în Biserica Scaunului Apostolic al Romei, nerenunţând în slujirea lor liturgică la pomenirea
    Majestăţii Sale Regelui.
    Înnobilaţi sufleteşte de suflul şi şcoala Blajului au fost şi iluştrii politicieni, eroi naţionali Iuliu Maniu şi Corneliu Coposu, precum şi numeroşi patrioti din Comitetul Naţional Român al exilului românesc. Spiritul Blajului şi al Încoronării Regilor României de la Alba Iulia încă ne cheama la lupta dârză, cu hotarâtă vointă.şi izbândă, pentru UNITATEA şi REÎNTREGIREA ROMANIEI, la fel ca îndemnul M. S Reglui: „uniţi intre noi şi cu vecinii şi fraţii nostri” pentru că „Nu trebuie niciodată uitaţi romanii şi pământurile româneşti care ne-au fost luate, ca urmare a împărţirii Europei în sfere de influenţă”.
    Avem datoria la aceasta însemnată zi de aniversare şi sarbatoare, să nu uitam mesajul de încredere şi îndemnul Majestăţii Sale Regelui Mihai I al României, spus fără ezitare Naţiunii Romane, la 25 Oct. 2011, în Parlamentul României:… „SE CUVINE SĂ REZISTĂM PREZENTULUI ŞI SĂ NE PREGĂTIM VIITORUL”, pentru că, „STĂ DOAR ÎN PUTEREA NOASTRĂ SĂ FACEM ŢARA STATORNICĂ, PROSPERĂ ŞI ADMIRATĂ ÎN LUME”.Traiasca Regele si Patria! La multi ani, Majestatea Voastra!

Lasa un comentariu

© 2007-2024 Casa Majestății Sale Custodele Coroanei. Toate drepturile rezervate

Visits: 53840811
Fundația Regală Margareta a României           Asociația pentru Patrimoniul Regal Peleș
Politica de cookie-uri    Politica de confidentialitate