Istoria întortocheată a Jaguarului albastru
Editura Vremea oferă cititorilor un nou titlu, în colecția „Planeta București”, semnat de scriitorul Radu Portocală, „Istoria întortocheată a jaguarului albastru” (Jaguarul Regelui Mihai). “În anul 1937, viața părea să-i surâdă statornic viitorului Rege Mihai I: era un Principe tânăr și frumos, adorat de popor, având în perspectivă urcarea pe tronul unei țări pornite pe calea prosperității și a civilizației. La împlinirea vârstei de 16 ani, pe când se pregătea să intre în armată, Guvernul, prin Ministerul Aerului, cunoscând pasiunea pentru mecanică a Principelui, a hotărât să-i dăruiască un automobil de marcă. În 1937, firma englezească Standard Swallow, din care s-a născut prestigioasa uzină Jaguar, a început fabricarea modelului SS Jaguar 100, din care s-au produs, între 1937 și 1941, un număr de 116 exemplare. Primul dintre acestea a fost oferit de Guvern Marelui Voievod de Alba-Iulia. Destinul întortocheat al acestei mașini îi conferise dintru început caracterul unei mașini de colecție: este nu numai o mașină regală, nu numai o creație superb desenată și excelent dotată tehnic, ci și prima dintr-o serie foarte scurtă. Încă un amănunt: este primul automobil pe calandra căruia apare vestita figurină-jaguar care, de-atunci, împodobește mașinile de această marcă.” (Silvia Colfescu) Continuarea acestei istorii o puteţi afla din paginile acestui volum bogat ilustrat. |
Guvernul Romaniei din 1937 i-a daruit Regelui Mihai, pe cand era Mare Voievod de Alba Iulia, un automobil “Jaguar”, tinand cont de marea pasiune a tanarului Print si viitor Rege pentru mecanica – si pentru masini. Din 1940, devenit Rege al Romaniei, tanarul Monarh a dovedit ca, mai presus de pasiunea pentru masini, era mistuit de o alta pasiune, cu mult mai mare, dragostea pentru tara si poporul Sau, dragostea si respectul pentru adevar si pentru principii si determinarea de a fi un continuator ferm al mostenirii lasate Lui de Augustii Sai inaintasi.
Stim ce a urmat: aproape 50 de ani de intuneric comunist. Cei ce au adus aceasta urgie in tara l-au alungat pe Regele nostru si i-au anulat astfel sansa de a-si implini acel legamant.
Suntem la 26 de ani de la asa-zisa restaurare a democratiei iar Guvernul Romaniei de azi care a acceptat, in fine, sa-i accepte prezenta in tara, intarzie condamnabil sa-i inapoieze Regelui prerogativele care sa-I permita implinnirea misiunii Sale celei mai sacre: conducerea destinelor acestei tarii spre un destin istoric conform cu traditia inceputa de Marele Carol I.
Regii nu sunt nici tineri, nici batrani: ei sunt Regi indiferent de varsta, iar argumentul varstei – atat de des invocat – este unul fals. Inca mai sper in trezirea la realitate a guvernantilor.
Era prin ani 1962 -1963 eram copil de 5-6 anisori, locuiam in Orasul Risnov, Judetul Brasov pe strada la noi (str. M.Eminescu Nr 10) locuia o doamna in virsta 75 -78 de ani toata lumea ii spunea Domnisoara Suzi, Tata al ei fusese impegat de gara nu pot spune exact unde Predeal, Sinai,stiu numai ca in fiecare vara venea un Mercedes Cabrio negru la culoare cu tapiteria rosie din piele, tot asa ca la Jaguar cu multe faruri in fata, dar scria pe masina Mihai Regele Rominilor undeva in partea din spate a masini scria Kompressor, pe acea vreme nu existau multe masini la noi si cind venea asa cite un Exot era toata lumea adunata imi amintesc ca unii oameni mai in virsta spuneau ca este intradevar masina Regelui Mihai de la castelul Peles din Sinaia si ca soferul Ar fii fost un var de-al Domnisoarei Suzi care Ar fii locuit in Sinaia si Ar fii fost in dinste la Majestatea sa Regele Mihai Ar fii reusit sa scape masina daca mai exista acum aceasta masina nu stiu insa era tare frumoasa, va spun aici toate aceste lucruri poate reusiti prin reschersche sa o gasiti sincer sa fiu nu am mai vazut o altfel de masina decit in Museum la Mercedes in Stuttgart insa nu avea atitea faruri si nu scria pe ea Mihai Regele Rominilor daca reusiti sa descoperiti ceva va rog din suflet spunetimi si mie via E-Mail voi veni in Tara so revad dupa cincizeci si ceva de ani si cu voia mariei sale poate si pe Majestatea sa
Cu stima Ludwig
Mercedesul regelui a fost un 540K Special Roadster, unul din cel putin doua care au existat in tara. Dupa 1948 a fost exportat catre URSS. In 1960 se afla de vanzare la Kiev. Masina inca exista, restaurata. Deci probabil masina din Rasnov era alta – posibil 540K-ul care, in 1939, purta numarul 24-B, si a fost surprins in mai multe ipostaze de catre fotograful Willy Pragher in Bucuresti.
In ziarul “Puterea”,joi 29octombrie,a aparut articolul CARTEA DESPRE MASINA REGELUI MIHAI I ESTE SCRISA DE RADU PORTOCALA “Istoria intortocheata a Jaguarului albastru”!