Despre regalitate in republica
Motto*: „Sa invatam care este diferenta intre: Daca ar fi sa masor insuficienta leadership-ului politic de astazi, ea nu s-ar afla in lipsa indivizilor talentati sau a vointei lor, a bunei-credinte sau a profesionalismului, a cadrului democratic sau a libertatilor. Ceea ce le lipseste politicienilor din intreaga Europa, in mod ingrijorator, este instinctul comunicarii, generozitatea, profunzimea si pretuirea din partea cetatii. Oamenii politici europeni desavarsesc democratia pe masura ce sfarama increderea oamenilor in institutiile lor. Ei consolideaza libertatea si prosperitatea in timp ce politizeaza pana la satietate viata de zi cu zi. Ei incurajeaza cinismul in detrimentul iubirii si al credintei si demonetizeaza generozitatea, inlocuind-o cu un pragmatism steril. Prea multi politicieni inlocuiesc esenta rara a privilegiului prezentei publice cu divertismentul. Atunci, diferenta dintre un politician si un fotbalist sau o soprana de coloratura devine imperceptibila. Iar aceasta afecteaza institutiile democratice, nu oamenii care le servesc. Fiindca democratia este nu numai de neinlocuit, dar are nevoie sa fie inca mai mult dezvoltata si perfectionata. Modul regal roman de a fi lider inseamna nu a avea putere prin bani, prin politica ori prin trusturi de presa, ci prin forta exemplului personal, prin spiritul de raspundere, prin loialitatea fata de tara, prin generozitate si prin indeplinirea rolului de model in societate. Toate acestea nu sub semnul datoriei civice sau al vocatiei istorice, ci al unui fel peren de a reprezenta statalitatea si identitatea romaneasca. Si, mai presus de toate, din respect pentru viata romaneasca si cea europeana, in general, care nu se limiteaza, in realitate, la ingustimea tragi-comica a unora dintre cei care ne conduc politic. Se spune ca civilizatia europeana a migrat in cursul istoriei de la est la vest si de la sud spre nord – de la Atena spre Roma, peste teritoriul Frantei de astazi inspre tarile nordului, acoperind si implinind spatiul european care, apoi, a impulsionat dezvoltarea intregii lumi, cea de peste mari si oceane. Luand-o ca pe o observatie istorica, in dezvoltarea Romaniei in granitele si substanta ei actuale un rol semnificativ l-a avut tanara dinastie romana, ce se revendica biologic din toate centrele „vitale” europene – de la marea Mediterana la marea Nordului si de la Atlantic la izvoarele Dunarii. Acest articol nu este o oferta literara ori politica, nici rezultatul unei nevoi de „masaj” al eului. Este un semn dat societatii, prin cei cateva mii de romani care il vor citi, ca devenirea Romaniei in urmatoarele decenii sta in puterea lor, nu in soliditatea sistemului trans-atlantic in care am intrat. Cu cinci decenii in urma, John Fitgerald Kennedy lansa fraza**: Nu intreba ce poate sa faca tara pentru tine – intreaba ce poti sa faci tu pentru tara. Astazi, Kennedy, ca si regele Mihai (doua personalitati din aceeasi generatie), poate aparea demodat. Adevarul despre rolul cetateanului in democratiile liberale a ramas, insa, acelasi. Sta in mana locuitorulul „cetatii” sa faca din tara lui amprenta unei natiuni sau sa o transforme intr-o societate cu raspundere limitata. Drumul Romaniei de la comunism la democratia liberala inseamna si o suma de paradoxuri: oameni care au trait in acelasi spatiu si timp se acuza unii pe altii de a fi existat intr-un sistem pe care nu si l-au ales singuri; in acest timp, societatea este obligata sa se repare, in chip durabil, cu “mesteri autohtoni” si cu “materialul clientului”; o parte a Romaniei profunde crede ca toate relele ii vin de la democratie, iar uneori presa, politicienii si societatea civila produc haos in numele libertatii si exercita bunul plac in numele democratiei; adesea, pentru a scapa de urmele comunismului, noi folosim democratia impotriva libertatii si libertatea impotriva democratiei. In ultimii ani, tranzitia romaneasca a creat cazuri hilaro-dramatice, punand in aplicare zicalele “cui pe cui se scoate” sau “hotul striga hotii”. Toate acestea nu sunt, desigur, inventate de romani si nici nu vor ramane un „drept de autor” al lor. In ultimele decenii, modelul leadership-ului european s-a concentrat pe politicieni, an de an, datorita aprofundarii democratiei. Lumea europeana occidentala traieste unul din cele mai mari momente din istoria ei, in privinta dezvoltarii economice, cultivarii pacii, extinderii si nuantarii puterii soft, educatiei, diplomatiei si culturii. Dar aprofundarea democratiei a dus si la o excesiva politizare a vietii de zi cu zi. Astazi, de la Madrid, Paris si Londra, pana la Berlin, Bucuresti si Varsovia, orice gest public este interpretat politic si orice gest care nu are relevanta politica este ignorat. Statele, organizatiile si politicienii au primit numele de “actori”, iar politica a ajuns sa inlocuiasca, asa cum spuneam mai sus, divertismentul. Aceasta s-ar putea sa fie de folos campaniilor electorale, sa fie de folos popularitatii, dar nu ajuta la imbogatirea notiunii de lider, celei de om de stat si nici respectabilitatii si statorniciei tarii. Puterea nu sta, in realitate, doar in mainile politicienilor. Oameni cu putere sunt multi alti semeni ai nostri. Ignorarea puterii lor duce la o exacerbare a aparentei suprematiei politicienilor. Politica incepe sa ocupe 80% din spatiile mass-mediei si politicienilor, in chip nefericit, li se atribuie raspunderile intregului leadership. Asa se ajunge la dispretuirea si criticarea lor dincolo de orice limita a imaginabilului si la lipsa de incredere si de respect fata de institutiile statului. Leadership-ul romanesc de astazi nu face exceptie de la acest fenomen. Doar ca, in plus, el are de facut fata unei statalitati lovite serios in deceniile trecute, saraciei, ambiguitatilor politicii deceniului trecut, slabiciunii institutiilor si lipsei oamenilor de stat. In timp ce societatea incearca sa se curete de comunism si de securism vazute, pe buna dreptate, ca dusmani ireductibili ai libertatii, democratiei si prosperitatii, identitatea si leadership-ul au de luptat – pe deasupra – si cu viitorul, dat fiind ca globalizarea cere o continua reaseazare, in sistemul international, a statalitatii si suveranitatii. Experienta post-decembrista a produs noi tristeti si noi cazne regelui Mihai, dar tot ea a reprezentat, dupa un deceniu, sansa Casei Regale din Romania. In ambiguul deceniu al zecelea al secolului trecut, monarhia a constituit subiect de rafuiala intre oamenii politici. Ca in orice rafuiala politica, subiectul disputei nu prea conteaza. El este doar “ciocanul” de dat in capul adversarului. Monarhia, adica institutia compusa din “coroana + putere politica”, era pe gustul a 5% dintre romani, iar ei isi pazeau stindardul cu iubire; ceilalti 95% erau, mai ales, impotriva celor 5%. La inceputul anilor ‘90, monarhiile europene occidentale pierdusera de mult relevanta politica si reprezentau statul, in chip mai mult simbolic si ceremonial. Pe de alta parte, lumea euro-atlantica a anilor 2000 nu ar fi acceptat niciodata un sistem in care puterea politica sa fie concentrata in mana unui singur om, precum cea, de exemplu, a regelui Ferdinand. In fine, tot asa cum mediul euro-atlantic este putin sau deloc interesat de momentele istorice in care s-a produs o fractura identitara sau satatala a unei natiuni, tot asa statele care au jucat un rol in scoaterea Romaniei din abisul comunist sunt putin interesate de monarhie. Pentru sistemul international a fost important ca Romania sa se lepede de regimul ante-decembrist, nu sa faca restaurari identitare. Aici incepe relevanta Casei Regale, astazi. Daca leadership-ul politic romanesc nu ar cunoaste astazi anumite deficiente, daca Romania ar avea douazeci de mii de euro pe cap de locuitor si daca ar functiona ca o masinarie perfecta, Casa Regala nu ar avea o prea mare relevanta, indiferent de viziunea, legamantul sau talentele ei. Faptul ca familia noastra are un rol de jucat in Romania de astazi nu se datoreaza, asadar, nici simpatiei oamenilor politici fata de monarhie, nici nelinistii tarilor lumii fata de continuitatea statala sau identitatea noastra. A inceput sa fie limpede, insa, o manifestare a instinctului binelui national la romani, chiar daca ei nu il numesc astfel. Acest instinct a trecut prin epoci si culturi, prin mode si sisteme, s-a strecurat miraculos printre tradari si distrugeri, prin fantezii institutionale si democratii originale si a re-aparut, surprinzator, la indivizi sau generatii care nici macar nu stiau ca el exista. Oamenii au o nevoie telurica de a purta un nume. Societatea are instinct, nu numai nevoi. Democratia si libertatea, alaturi de curcubeul lor de valori impartasite nu cred ca pot exista fara valorile statorniciei: puterea exemplului personal, loialitatea, generozitatea, spiritul de raspundere, rolul de model. In plus, daca vom cobori de la inaltimea metaforelor pe solul pragmatismului, vom vedea ca institutia, pentru a putea lucra, nu are nevoie numai de regulamente, ci si de oameni care sa le respecte. Pentru a putea domni legea, este nevoie de oameni care sa aiba impresia ca domnia legii este necesara. Lumea europeana de maine nu are nevoie de tari prospere si predictibile, in vest si de cazuri de “democratura” in est. Uniunea Europeana are nevoie sa construiasca o paradigma noua pentru sistemul international, dovedind ca statul-natiune, inventat tot de Europa acum trei sute de ani, poate avea un urmas in sistem. Pentru aceasta, tarile din estul european recuperat politic si sistemic trebuie sa devina o sursa de energie si de inspiratie, nu o greutate pe umerii occidentului. Tot Kennedy, un democrat convins, nu s-a sfiit sa vorbeasca despre excesele puterii in democratie. El spunea***: „Cand puterea indreapta omul catre aroganta, poezia ii aminteste despre limitele umane. Cand puterea ii ingusteaza orizontul preocuparilor, poezia aminteste omului despre bogatiile si diversitatea existentei lui. Cand puterea corupe, poezia curata. Pentru ca arta statorniceste adevarurile de baza ale omului care trebuie sa serveasca drept fundament al judecatii noastre”. In Romania de astazi, in multe cazuri, puterea politica indreapta omul catre aroganta, ii ingusteaza orizontul preocuparilor si il corupe. Acest lucru nu a incetat sa fie adevarat, din 1989 incoace. Nu stiu precis la care „poezie” se referea Kennedy, dar stiu ca in tara noastra de astazi, regalitatea este un antidot la chiriasii veleitari ai istoriei si la aventurierii politici. Daca gasim timp si resurse sa fim inca, in anul 2009, o tara-pepiniera de lideri „originali” si impredictibili, putem sa gasim timp sa deschidem ochii in fata principiilor si valorilor celor care ne-au facut neamul cu o picatura mai demn. ====== * Textul se numeste “Invata care este diferenta” si este scris de Elaine Laycock (n.a.). ** In original: „Ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country”. Citat din discursul inaugural al presedintelul Statelor Unite ale Americii, John Fitzgerald Kennedy, la 20 ianuarie 1961. *** In original: „When power leads man toward arrogance, poetry reminds him of his limitations. When power narrows the areas of man’s concern, poetry reminds him of the richness and diversity of his existence. When power corrupts, poetry cleanses. For art establishes the basic human truth, which must serve as the touchstone of our judgment”. Discurs al presedintelui Statelor Unite ale Americii, John Fitzgerald Kennedy, tinut la Amherst College, in ziua de 26 octombrie 1963. |
Alteta Voastra!
Din pacate nu sunt “mogul”(de presa,vorba unui chirias veleitar al istoriei contemporane valachice),intrucat acest eseu l-as fi publicat in “the front page” saptamani in sir sa-l citeasca tot stiutorul de carte !Pot doar sa-l raspandesc pe net,si aceea limitat;dar…daca fiecare dintre cei poate cateva mii de cititori ai acestora vor face acest lucru,ideile-forta se vor putea raspandi chiar mai rapid decat o fac trusturile de presa “independente”(de regula de bun simt!).
Cuvintele asezate armonios si chiar “poetic”(poate la un fel de poezie de acest gen se referea regretatul JFK) transmit un adevarat mesaj programatic total diferit de mascarada politicianista de la noi si de aiurea,care ar desgusta pana si pe ultimul dintre cei ce serveau pe “Domeniile Coroanei”-de pilda.Globalizarea presupune un pericol potential major…acea fractura identitara care pandeste(sau se manifesta!) nu numai in tarile foste comuniste,ci in tarile cu venit national pe cap de locuitor de douazecii de mii de euro!Exista o serie de semnale de alarma …nu mentionez decat unul…dar bun…”corectitudinea politica”..din care au pornit alte nerozii,azi devenite litera de lege…Tare ma tem ca democratia va fi “perfectionata” de liderii actuali mondiali,din pacate si ei “originali si impredictibili” intr-un mod pe care sigur ca multa lume nu l-ar dori!Ceea ce face si mai valoros mesajul Vostru…
Cu toata consideratia,
Dr.Nicoara Ovidiu
Am citit cu placere si interes essai-ul ASR Principele Radu al Romaniei intitulat “Incoronarea modernitatii”.
Consider ca este mesajul asteptat de catre toti monarhistii la evenimentele legate de “asa zisele serbari ale Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918”.
Autoritatile romane de astazi, in acelasi stil comunisto-bolsevic, si-au insusit si acest maret eveniment din istoria noastra nationala moderna, precum odinioara comunistii-stalinisti si-au insusit Actul de la 23 August 1944.Nici un cuvant de M.S. Regele Mihai, suveran al Romaniei in momentele cele mai grele, nepot al regelui Ferdinand si al reginei Maria, ctitori ai Romaniei Mari, El insusi intregitor de Tara prin actul curajos de la 23 August 1944.
Aceleasi stereotipuri ale propagandei comuniste, “Unirea,poporul a facut-o”, rolul personalitatilor nu exista.
Artizanii Romaniei Mari sunt regele Ferdinand si regina Maria, oamenii politici in frunte cu Bratianu, Armata Regala Romana.Unde sunt eroii neamului, generalul Prezan, comandantul Armatei I Romane – invingatorul de la Marasesti, generalul Averescu- un mare strateg, invingator la Oituz si Marasti, generalul Christescu, generalul Eremia Grigorescu, generalul Mardarescu, generalul Costica Scarisoreanu, maiorul Antonescu, capitanul Filitti (care a condus eroica sarja de cavalerie de la Robanesti), colonelul Naumescu cazut in glorioasa sarja de la Prunaru, generalul Ermil Brosteanu, care a intrat in Chisinau in martie 1918, generalul Bogdan- care a intrat in Budapesta pe 2 august 1919 si multi altii.
Personalitatea care putea sa vorbeasca cel mai bine despre aceste marete evenimente ar fi fost cu siguranta M.S.Regele Mihai I.Am ratat si aceasta sansa, ca la aniversarea a 90 de ani de la Marea Unire sa realizam reconcilierea nationala cu Adevarata Istorie si cu Regalitatea.
M.S. Regele Mihai I cu charmul sau inefabil, cu aura sa de Om al Trecutului, ar fi facut ca sufletele romanilor sa vibreze la unison pe axa celor 90 de ani de la Unire.
Al Casei Regale devotat,
comandor ing. Vladimir Popescu