Alicante si Gandia

Am vizitat dimineata orasul Alicante, al doilea port important din comunitatea autonoma Valensiana si o asezare urbana in plina dezvoltare, numarand aproximativ 400,000 de locuitori. Orasul are privilegiul de a fi asezat la malul Mediteranei, avand in imediata vecinatate a tarmului formatiuni muntoase care dau peisajului un contrast vibrant si pitoresc. Aici turismul a castigat mult in ultimii cincispreceze ani, iar accesarea puternica, sustinuta a fondurilor structurale a adus provincia, ca si orasul, la o prosperitate fara precedent. Este un model bun de dezvoltare pentru orasele romanesti de aceasta dimensiune si o cooperare directa, intensa intre Cluj, Iasi, Timisoara, Constanta sau Brasov si orase precum Alicante ar fi de dorit. Drumul, de-a lungul coastei, de la Valencia la Alicante, a primit de curand denumirea de „Terra Mitica“.

Primele intalniri au avut loc la Universitatea Alicante, care are douazeci si cinci de ani de existenta. Este o scoala publica, in care invata 27,000 de studenti din Spania si din multe tari ale lumii, inclusiv din Romania. Am intalnit pe vice-rectorul universitatii, dna Begona San Miguel Del Hoyo, si pe profesoara Catalina Iliescu-Gheorghiu, sufletul legaturilor dintre universitate si Romania. Este un exemplu perfect despre rolul hotarator pe care il poate avea omul in raport cu institutia. Nici o structura administrativa nu ar fi putut aduce atata colaborare intre Universitatea Alicante si institutii romanesti de arta, de invatamant sau organizatii neguvernamentale, asa cum a facut-o, in ultimii ani, dna profesoara Iliescu-Gheorghiu.

Universitatea a fost renovata de curand, sub bagheta unui talentat arhitect portughez care i-a dat spatii deschise, pure, putin austere si multa eleganta monocolora. Visez la ziua in care arhitectii cu gust sa domine epoca in constructia de cladiri din Romania. Peste tot, in Zaragoza, Alicante, Valencia si Barcelona, in ultimele zile, am remarcat cu mare placere, gustul desavarsit pe care l-a dobandit cladirea publica spaniola, fie ca este vorba despre un hotel sau un restaurant, o universitate sau un liceu, o primarie, o Camera de comert sau o biblioteca municipala.

Am vizitat cladirea rectoratului, biblioteca, muzeul privat al universitatii, precum si Facultatea de Litere, unde am ascultat prezentarea unui sistem electronic online de ultima ora, numit „Trautorom“, capabil sa traduca din romaneste in spaniola (castiliana) cuvinte, fraza, dar si intregi pagini de internet. Este un sistem in plina perfectionare, care va raspunde de aici incolo unor nevoi din ce in ce mai mari, dar va oferi si conversii din mai multe limbi in romaneste si invers.

In fine, am avut placerea sa ma intalnesc cu un numar de studenti romani si spanioli, cu care am avut un dialog foarte placut.

Am mers apoi, in compania consulului Romaniei la Castellon, dl Liviu Popa, la primaria din Alicante, unde am vizitat edificiul vechi al institutiei. Este una dintre cele mai frumoase si mai valoroase cladiri ale orasului, care expune cu mandrie, la intrare, o statuie facuta de Salvador Dali in anii 70. Am fost intampinat de primarul interimar, doamna Sonia Castedo, si de doi colaboratori ai sai.

Am continuat discutiile pe marginea comunitatii romanesti din Alicante, precum si despre cooperarea viitoare dintre oras si asezari urbane romanesti, in cursul unui pranz pe care gazdele mi l-au oferit. De mai multe ori, in timpul mesei, ei au mentionat cu multa mandrie ca saptamana trecuta, in aceeasi incapere, pe acelasi loc, statuse Regele Juan Carlos, in cadrul unui dineu pe care gazdele l-au oferit in onoarea Suveranului Spaniei, in vizita sa la Alicante.

A doua parte a zilei a fost dedicata vizitei orasului Gandia, o asezare de 80,000 de locuitori, care are o comunitate romaneasca de aproximativ 3,000 de cetateni. Mai exista comunitati bulgare si ecuadoriene, de dimensiuni asemanatoare. Am fost intampinat la primarie cu multa caldura si politete de primar, dl Jose Manuel Orengo Pastor, si de toti consilierii locali, de diverse culori politice, apoi am vizitat cladirea istorica a primariei si am semnat in cartea de onoare.

Restul vizitei l-am facut mergand pe jos, de la o strada la alta, intalnindu-ma cu locuitorii, cu familiile lor, intrand in magazinele lor traditionale, vizitand Biblioteca orasului si Centrul Cultural, asezat in casa unei stravechi familii nobile valensiene. De asemenea, am trecut in graba prin cladirea exceptionala, devenita astazi muzeu, a legendarei familii Borgia.

In cadrul intalnirii separate pe care am avut-o cu primarul, am discutat posibilitatea construirii unui proiect impreuna cu orasele Focsani si Plevna, in Bulgaria, din care sa rezulte trei constructii identice, cate una in fiecare din orase, care sa adaposteasca centre sportive si culturale de mari dimensiuni, cu fonduri structurale europene.

La sfarsitul zilei am fost oaspetele comunitatii romanesti, adunate la parohia Sfantul Dumitru, aproape de malul marii, condusa de preotul paroh Emanuel Pop. Am asistat la o scurta slujba religioasa, iar copii romanilor din Gandia au facut un mic spectacol in care au dansat, au recitat si au cantat, spre bucuria emotionata a parintilor lor.

Am luat o gustare, alaturi de romani, cu bucate pregatite de sotiile lor si am stat de vorba despre viata lor departe de tara. Sunt oameni cu demnitate si suflet, care si-au construit aici o existenta frumoasa, iar prezenta tanarului consulat roman, in apropiere, sper sa le netezeasca drumul adaptarii si, pentru unii, la un moment dat, drumul intoarcerii.